ریل و واگن

اجزای تشکیل شده ریل و واگن هایوین

اجزای تشکیل شده ریل و واگن هایوین

به طور قطع برای تمام کسانی که با صنعت اتوماسیون صنعتی به هر نحوی آشنا هستند ریل و واگن هایوین نامی آشنا و شناخته شده است,از آنجا که این برند، برندی  مطرح و موفق در زمینه ی تولید انواع لینیر گاید هاست این سوال مطرح است که اجزای تشکیل شده ریل و واگن هایوین چیست و علت کیفیت مطلوب این قطعات صنعتی در چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال لازم است که در ابتدا به یک شناخت نسبی در رابطه با ریل و واگن برسید از همین رو در این محتوا تمامی اطلاعات لازمه توضیح داده شده است و کافی است آن را تا پایان مطالعه نمایید تا هر اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید کسب نمایید.

اجزای تشکیل شده ریل و واگن هایوین چیست؟

ریل و واگن که با نام تجاری لینیر گاید نیز شناخته می شود یکی از پر استفاده ترین قطعات صنعتی است.

در واقع این قطعه وظیفه ی هدایت نیروی مکانیکی در جهت حرکت خطی را برعهده دارد و در انواع و اندازه های مختلفی تولید و به بازار عرضه میشود.

برند هایوین که در ایران به علت تولید انواع  لینیر گایدها بسیار شناخته شده است در تولید ریل و واگن از برندهای مطرح است و این قطعه را در بالاترین درجه ی کیفیت تولید و به بازار عرضه میکند.

در این محتوا قرار بر آن است که علاوه بر شناخت این قطعه ی صنعتی و کاربرد و کارکرد ویژه ی آن با برند هایوین بیشتر آشنا شوید و و بدانید ریل و واگن هایوین از چه اجزایی تشکیل شده است.

همانطور که از نام این قطعه ی صنعتی انتظار میرود از دوبخش ریل و واگن تولید شده است که بلوک یا واگن بر روی ریل قرار میگیرد و بر روی آن به صورت خطی حرکت میکند. آنچه سبب سهولت حرکت خطی واگن بر روی ریل میشود ساچمه ها هستند.

این قطعه در تمامی ماشین آلات سبک و سنگین صنعتی که حاوی حرکت رفت و برگشتی اند مورد استفاده قرار میگیرد.

لینیر گاید ها بر اساس وظیفه و کاربردی که دارند، شکل و سری متفاوتی به خود میگیرند پس اجزای به کار رفته در هر کدام از آنها بسته به نوع و سری آنها است.

در بین تولیدکنندگان این محصول شرکت تایوانی هایوین از مطرح ترین برند ها ی تولید کننده است که این محصولات را در سری های متفاوتی تولید میکند در ادامه ی مطلب با  انواع سری هایوین بیشتر آشنا خواهید شد.

توضیحات بیشتر:

یکی از قطعات حساس و بسیار مهم در بسیاری از صنایع از جمله دستگاه های تراشکاری صنعتی (سی ان سی )، پرینترهای سه بعدی که ازطریق فیلامنت ها برای تولید نمونه های آزمایشی و قالب سازی به کار می روند مورد استفاده قرار می گیرند.

از محبوب ترین برند در لینر گاید ها می توان به ریل واگن هایوین اشاره نمود که معنای لینر گاید همان ریل و واگن می باشد که دارای حرکات رفت و برگشتی به صورت خطی است. برند هایوین به معنای تکنولوژی و پیروزی است ، در اصل شعار شرکت در درون  اسم این برند نهفته است .

به علت تنوع بسیار بالا و متنوع بودن تولیدات و قطعات تولید شده در این شرکت دارای تنوع قیمتی نسبتا بالایی می باشد . در حال حاضر محصولات برند هایوین در 36 کشوربین المللی از جمله ژاپن آمریکا و اتحادیه اروپا ثبت برند نموده است . همچنین برای استعلام گرفتن قیمت و کسب اطلاعات بیشتر درباره ریل و واگن هایوین می توانید با کارشناسان ما در مجموعه فیداگستر تماس بگیرید .

از ویژگی های بسیار مهم در لینر گایدها می توان به سهولت در تعویض قطعات به هنگام آسیب دیدگی قطعات و کمترین میزان اصطحکاک در حرکات رفت و برگشتی اشاره نمود، از این جهت همیشه با استقبال صنعتگران در اتوماسیون های صنعتی همراه بوده است.

همان طور که در بالا اشاره شد این برند تایوانی جهت استفاده در میز های سی ان سی و بسیاری از دستگاه هایی که نیاز به حرکات خطی برای جابجایی وزنی قطعات سبک و سنگین دارند مورد استفاده قرار می گیرند که اجزای آن در سه بخش به شرح زیر می باشد :

ریل ها:

از ریل ها برای حرکات خطی واگن ها بر روی سطح آن ها مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند اجسام را بر روی آن توسط بلوک ها حرکت بدهند . گوی ها با ریل ها مورد تماس قرار می گیرند و پیوسته در حال حرکت هستند ، بازرسی از ریل ها برای عدم وجود گرد و خاک بر سطح آن موجب به کاهش رساندن اصطحکاک و حرکاتی سریع و دقیق و افزایش طول عمر آن می گردد .

بلوک (نگهدارنده):

از بلوک ها برای نگهداری ساچمه ها یا گوی های غلطکی ، مورد استفاده قرار می گیرد که موجب قرار گیری منظم گوی ها در کنار همدیگر می شود که در ابعاد مختلف و متریال هایی از جمله استنلس استیل ، پلاستیک و یا فلز بر اساس نیاز کاری ما مورد استفاده ما درابعاد مختلف و در دوحالت با لبه و بی لبه تولید می گردد .              مواردنگهداری بلوک ها در لینر گایدها به شرح زیر می باشد :

  • از جداسازی بلوک ها برای عدم آسیب رساندن به محفظه نگهدارنده گوی ها خود داری گردد زیرا منجر به اختلال در نظم آن ها و ایجاد اصطحکاک می گردد .

 

  • از ورود گرد و خاک و عوامل تحرک زا که منجر به ایجاد اختلال در عملکرد بلوک ها می گردد حتما جلو گیری گردد .

 

  • از استفاده از مواد شوینده حلال برای تمیز کردن بلوک ها حتما جلوگیری گردد زیرا منجر به اکسید شدن بلوک های فلزی و حل شدن بلوک های پلاستیکی می شود

ساچمه (گوی ):

از ساچمه ها برای کاهش میزان اصطحکاک بین بلوک و سطح ریل مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع ساچمه هایی که درون بلوک ها قرار دارند موجب حرکت بدون اصحکاک می شوند و قلب مرکزی ریل و واگن می باشند که به نوعی همان یاتاقان با عملکردی مشابه هستند . روغن کاری سطح میانی ساچمه ها و ریل ها وجب افزایش طول عمر لینرگاید ها و حرکات دقیق و سرعت بالاترشان می شود . تولید گوی ها در ریل و واگن مشابه با تولید گوی در بلبرینگ می باشند . از نظر تعداد ساچمه ریل و واگن ها به دو دسته داری یک ردیف ساچمه و دو ردیف ساچمه در هر طرف تقسیم می شوند و علت برابر بودن تعداد ساچمه ها در هر طرف به دلیل ایجاد توازن فشار باری مناسب در ریل می باشد . ساچمه ها در دو نوع غلطکی و کروی در لینرگاید ها به کار می روند که از نظر تحمل فشار باری گوی های غلطکی فشار بالاتری را تحمل می نمایند .

ریل و واگن هایوین سری HG:

ریل و واگن های این سری از برند هایوین از نظر اقتصادی مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است که دارای طول عمر بالا و همچنین بادقت بالا و منظم در عملکرد خطوط رفت و برگشتی هستند .

از مهمترین قابلیت این سری از ریل و واگن هایوین در یکسان سازی نمودن فشار باری در جهت های شعاعی و تنظیم نمودن به صورت اتوماتیک برای رفع خطاهای موجود در عملکرد سیستم می توان نام برد که منجر به حداقل رساندن لرزش و ارتعاشات در حرکات می گردد.

ریل و واگن هایوین سری HG دارای شیار چرخنده و ساختاری کاملا بهینه است ، این سری ریل و واگن نسبت به دیگر سری ها دارای سختی بیشتر و ظرفیت حمل بار بالاتری هستند. اما آنچه سبب شده است ریل و واگن هایوین سری HG کاربرد بیشتری پیدا کند استحکام بالای  چهار جهته ی آن، قابلیت تنظیم خودکار و انعطاف پذیری بسیار بالای آن است.

ریل و واگن هایوین سری EG:  

از این مدل برای مکان هایی که دارای فضای کاری محدود و نیازمند سرعت بالا می باشند از این سری استفاده می شود که دارای طول کوتاه و تنظیم خودکار می باشد همچنین دارای سختی بالای واگن می بشد .

برخلاف ریل و واگن هایوین سری HG که از شیار چرخنده تولید شده است ریل و واگن هایوین سری EG از یک قوس چرخنده 4 ردیفه ساخته شده است. از عمده ویژگی های این سری ریل و واگن میتوانیم به حرکات نرم، روغن کاری آسان، عمر بادوام و طولانی و کم سروصدا بودن آن اشاره کنیم که همین ویژگی ها سبب کاربردی بودن ریل و واگن هایوین  سری Eg در صنعت شده است.

ریل و واگن هایوین سری  WE :

در ریل و واگن هایوین سری WE  ریل های بزرگ چهار ردیفه وجود دارد که هم بارهای شعاعی و هم بارهای شعاعی معکوس و جانبی  را تحمل می‌کند، که علت تحمل بار بسیار بالا و زیاد این  سری از ریل و واگن ها، ریل های  بزرگ و عریض موجود در آنها است .

ریل و واگن هایوین سری WE به دو نوع تقسیم میشود

نوع قابل تعویض و نوع غیر قابل تعویض آن که در دو مدل  مربعی و فلنچی  طراحی و تولید میشوند.

از ویژگی های بارز این سری از ریل و واگن های هایوین میتوانیم به اندازه ی مناسب، ساختار ویژه، کلاس دقت و.. را نام ببریم.

ریل و واگن هایوین سری MG:

ریل و واگن هایوین سری Mg در دو نوع MNG نوع عریض و MNG  نوع باریک تقسیم بندی میشود

که نوع باریک آن از سیستم حفاظت در برابر گرد و غبار که از کاپ و کاسه ی نمد و همچنین از سیستم گردش غلتکی که از ریل و واگن و ساچمه ها و سیستم روغن کاری شامل گریس خور و مسیرها است، برخوردار است.

اما در نوع عریض آن طراحی و ساختاری که دارد سبب شده در همه ی جهت ها از تحمل و سختی بالایی برخوردار شود و در لحظه  ظرفیت تحمل بارگذاری آن افزایش یابد.

اما آنچه  در ریل و واگن مینیاتوری نوع عریض این سری حائز توجه  چ اهمیت است، محکم بودن ساچمه ها است که در صورت بروز هرگونه مشکلی حتی خروج واگن ها ساچمه ها نمی افتند و محکم سر جای خود می مانند.

ریل و واگن هایوین سری QH:

این مدل از لینرگاید های هایوین دارای حرکاتی روان و منظم و همچنینین دارای صدا و ارتعاشات کم می باشد این سری قابلیت تعویض با مدل اچ را نیز دارد و سبب کاهش گرد و غبار تولید شده می گردد . از این سری در تجهییزات نیمه رسانا و ابزارالات دقیق اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

این سری از ریل و واگن ها به علت سرو صدای کم، سرعت بالا و کاهش گردوغبار کاربرد ویژه تری یافته اند و استفاده آنها در صنعت های مختلف امکان پذیر است. طراحی این مدل از لینیر گایدها به گونه ای بوده که عملکردی بسیار طولانی تر و حرکتی روان تر را در پی داشته است.

در واقع می شود گفت ریل و واگن هایوین سری  QH سبب هدایت خطی حرکت بار سنگین میشود.

ریل و واگن هایوین مدل RG:

این مدل از رولبرینگ را جایگیزن استفاده از گوی های فلزی نموده است و دارای استحکام بالا و ظرفیت حمل بار مضاعف تری می شود در نتیجه استفاده از رولبریگ در واگن منجر به افزایش طول عمر لینر گاید ها می شود و برای استفاده در دستگاه های حساس و مهم مناسب می باشد.در سیستم های سی ان سی دستگاه های برش سنگین .

ریل و واگن هایوین مدل Rg به گونه ای طراحی و تولید شده است که ظرفیت بار بسیار بالا و استحکام بیشتری نسبت به دیگر سری ها دارد. حرکت خطی ریل و واگن سری Rg  عملکردی بسیار بالا و مناسب را برای تولید دقیق ایجاد میکند و همچنین عمر این سری نسبت به بلبرینگ های قدیمی بیشتر است.

نتیجه گیری و جمع بندی از اجزای تشکیل شده ریل و واگن هایوین:

اما آنچه در رابطه با این سری ها حائز مهم و ضروری  است انتخاب درست سری مورد نیاز است، ابتدا باید به خوبی این سری ها و موارد استفاده از آنها را بشناسید و بعد بر حسب نیازی که دارید سری متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید در ادامه ما چند نمونه از کاربرد این سری ها را ذکر میکنیم تا در انتخاب سری مناسب کمک کنند.

از سری HG معمولا در ماشین تراش، فرزکاری، و ماشین سوراخکاری استفاده میشود.

سری QE و QH عموما در تجهیزاتی که نیمه رسانا هستند و همچنین در ابزار آلات اندازه گیری دقیق کاربرد دارند.

همانطور که در طول مطلب بارها اشاره شد سری EG برای تحمل بار سنگین در سرعت بسیار بالا کاربرد دارد و علاوه بر آن در تجهیزات خودکار مورد استفاده قرار میگیرد.

سری WE  در ابزار آلات اتوماتیک و اندازه گیری دقیق و وسایل حمل کننده بار، کاربرد و کارایی دارد.

انواع سری MGN و MGW در صنعت پزشکی و ابزارآلات مینیاتوری به کار میروند.

و در آخر سری RG در ماشین های برش سنگین و تزریق قالب و همچنین ابزار آلات سی ان سی کاربرد ویژه تری نسبت به دیگر سری ها دارند.

از عمده دلایلی که ریل و‌ واگن های هایویژن را نسبت به دیگر برند ها مطرح تر کرده است  میتوان به طول عمر بالای آنها و دقت موقعیت و حرکتی بالا و همچنین نصب راحت و نگهداری و تعمیر آسان آنها اشاره کرد.

در رابطه با ریل و واگن های هایویژن آنچه مهم است کدخوانی آنها است و برای این کار لازم است که فردی متخصص و کاربلد اقدام به این کار نماید.

این محتوا با هدف معرفی اجزای مختلف ریل و واگن های هایوین و کاربرد و کارکرد مختلف آنها تهیه و تولید شده است تا به شما در جهت شناخت این قطعات صنعتی کمک کند.

انواع لینر گاید های مورد استفاده در صنایع :

همانطور که درباره این برند تایونی صحبت کردیم ،ریل و واگن هایوین با طراحی خاصی که دارا می باشند می توانند به خوبی بارهای عمودی یا افقی را تحمل بنمایند علاوه بر آن نیز به بررسی انواع ریل و واگن برند هایوین مورد استفاده در صنعت می پردازیم :

  • HIWIN HG
  •  HIWIN EG
  • HIWIN  MGW /MGN
  • HIWIN QH
  • HIWIN RG
  • و …

مزایای استفاده از ریل و واگن هایوین :

  • تنوع بالا همراه با قیمتی مناسب
  • دوام و طول عمر بالا
  • دقت مناسب و سرعت عملکردی مطلوب
  • سهولت در تعمیرات و نگهداری
  • و …

معایب استفاده از ریل و واگن هایوین:

در صورت عدم رسیدگی و پیگیری مناسب منجر به آسیب رساندن به کل سیستم می شود. تنش های بالا و ارتعاشات زیاد کنترل نشده می تواند منجر به خراب شدن لینر گاید ها بشود.

درباره ما:

شما عزیزان می توانید علاوه بر بلبرینگ سوزنی و زنجیر صنعتی برای خرید ریل و واگن هایوین و یا بال اسکرو و نیز خرید یاتاقان به صورت حضوری و یا به صورت اینترنتی محصول مورد نیاز خود را از فروشگاه فیدارگستر ما تهیه نمایید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *