بلبرینگ, یاتاقان

کاربرد بلبرینگ یاتاقان ucf, ucp, ucfl

بلبرینگ یاتاقان

بلبرینگ یاتاقان یکی از پر استفاده ترین قطعات در صنعت بوده که جنس آن از آهن و یا چدن می باشد که به عنوان نگهدارنده برای شفت موتور استفاده می شود. به یاتاقان ها، هوزینگ بیرنگ نیز می گویند که با هوزینگ ها جز اصلی یک سیستم یاتاقان به حساب می آیند و اگر یکی از این دو وجود نداشته باشد سیستم ناقص خواهد شد. برای اینکه بتوانیم ابعاد دقیق و مناسبی را برای بلبرینگ یاتاقان طراحی و ایجاد کنیم، پس از اینکه آهن یا چدن مربوط به یاتاقان را حرارت دهی و شکل دهی کردیم قسمت درونی سطح آن سنگ زده می شود تا ابعاد دقیقی از یاتاقان قابل دستیابی باشد. هوزینگ بلبرینگ موجود در صنعت به صورت یکپارچه و دو پارچه ساخته و تولید می شود و تمامی این قطعات کاربرد مخصوص به خود را دارا بوده و برخی از آنها در درون دستگاه و برخی دیگر در بیرون دستگاه نصب می شوند. در ادامه قصد داریم سه تا از پرکاربردترین یاتاقان های موجود در صنعت به نام های UCP ،UCF و UCFL را توضیح داده و در مورد هر یک بیشتر صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

بلبرینگ یاتاقان

کاربرد بلبرینگ یاتاقان ucf, ucp, ucfl

نوع دیگری از تجهیزات صنعتی که به وفور در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، بلبرینگ یاتاقان UCF می باشد. این تجهیز به نام های دیگری هم در بازار شناخته می شود که به آن یاتاقان چهار پیچ یا یاتاقان چهار سوراخ گفته می شود. زیرا در انتهای اضلاع مربعی و ایستاده خود چهار سوراخ برای پیچ کردن را دارا است. به دلیل اینکه شکل و ظاهر این یاتاقان به صورت تخت می باشد این امکان را به شما می دهد که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی امکان وصل داشته باشد. به همین منظور قادر است بارهای شعاعی و محوری را برای حرکت دیگر تجهیزات هموار کرده و به خوبی آن را تحمل کند. یاتاقان UCF هم به مانند یاتاقان های مدل UCP دارای انواع مدل ها و ابعاد مختلفی می باشد که هر یک اندازه های استاندارد و مخصوص به خود را دارا است. کوچکترین یاتاقان یو سی اف موجود با کد UCF 201 شناخته می شود که قطر داخلی بسیار کوچک 12 میلیمتر را دارا است. هر چقدر عدد کنار نام مدل بیشتر گردد یعنی ابعاد آن هم به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

جنس بلبرینگ یاتاقان UCF

جنس مواد تشکیل دهنده این نوع یاتاقان فقط دو نوع می باشد. رایج ترین نوع یاتاقان که در بسیاری از برندهای مطرح جهان آن را تولید می کنند دارای پوسته از جنس چدن بوده که سختی قابل قبولی را به تجهیز می دهد؛ اما هوزینگ آن از جنس فولاد می باشد. نوع دیگری هم وجود دارد که به صورت یکپارچه تولید می شود. یعنی بلبرینگ و یاتاقان هر دو از جنس استنلس استیل می باشند که به صورت یکجا در قطعه تعبیه شده اند. یعنی نمی توانید آنها را از یکدیگر جدا کنید. این تجهیز به صورت یکپارچه بوده و مهمترین مزیت آن این است که از ورود هر گونه ذره غیرعادی به درون تجهیزات و هر نوع آلودگی جلوگیری می کند.

بلبرینگ یاتاقان یک پارچه

بلبرینگ یاتاقان از نوع یکپارچه دارای یک عدد بلبرینگ و یک هوزینگ از جنس چدن و یا آهن می باشد که به صورت یکپارچه مونتاژ شده و نمی توان قطعات مختلف آن را از یکدیگر جدا کرد. تمامی بخش های مختلف این قطعه کاملا مهر و موم شده است تا از ورود هر گونه عامل خارجی نظیر آب، گرد و غبار و … جلوگیری کند. یکی از انواع بلبرینگ یاتاقان یکپارچه دسته UC ها می باشد که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

معرفی یاتاقان دسته UC

همانطور که در بخش قبل گفتیم نقش یاتاقان به عنوان نگهدارنده و یا تحمل کننده نیروهای مختلفی است که از جهات مختلف بر روی آن وارد می شود و در واقع نشیمنگاه تمامی محورهای قدرت می باشد. یک نوع بسیار پرکاربرد از یاتاقان ها، نوع UC می باشد که برای ساخت آن باید اطلاع دقیقی از قطر شفت کوچکترین بلبرینگ در اختیار باشد. بلبرینگ یاتاقان نوع uc دارای 12 نوع می باشد و تمامی آنها دارای کاسه نمد، گیربکس و … بوده و پس از طی شدن عمر دستگاه باید آن را به طور کامل تعویض کنید.

یاتاقان محل دفع نیروهای مختلف جهتی می باشد که باید از نظر تحمل پذیری بسیار قدرتمند تهیه شود. زیرا دفع کننده هر نوع نیرویی است که از جهات مختلف بر دستگاه وارد می شود. برای انکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید باید حتما اندازه های مختلف سیستم را بدست آورده و  مطابق با آن یاتاقان UC خود را بر طبق نام مدل، اندازه قطر شفت، ارتفاع و …. خریداری نمایید. یتاقان های نوع UC دارای 12 نوع مختلف می باشند که بعد از مدتی استفاده باید حتما تعویض شوند زیرا جز تجهیزات مصرفی می باشند

ویژگی های مثبت یاتاقان های UC

یکی از بزرگترین مزیت های uc ها این است که کل قطعه به صورت بسته و پرس شده در اختیار ما قرار می گیرد و نیاز به هیچ تغییر شکل، سوراخ کاری، برش و … نخواهیم داشت. یعنی فقط کافی است که بلبرینگ یاتاقان را خریداری کرده و در جای مورد نظر پیچ کنیم. ویژگی مثبت دوم این یاتاقان ها تعویض و نگهداری آسان آن می باشد و یک تعمیرکار می تواند بدون هیچ گونه پیچیدگی یاتاقان را تعویض و یا نصب کند. وقتی که قصد دارید یک یاتاقان نوع UC خریداری کنید باید بدانید که این یاتاقان مناسب چه شفت محوری می باشد. برای روشن شدن مطلب یک مثال می زنیم. فرض کنید بر روی یاتاقان عبارت ucf 205 نوشته شده است. عبارت اول یعنی uc مربوط به یاتاقان دسته uc می باشد و حرف بعد از آن یعنی p نوع آن را مشخص خواهد کرد و عدد 05 بعد از عدد 2 بسیار مهم می باشد. در واقع دو رقم آخر تمامی عبارت های مذکور را همیشه در عدد 8 ضرب کنید، عدد حاصل شده مقدار قطر شفت می باشد که قرار است در یاتاقان قرار گیرد، در این مثال قطر شفت 40 می باشد.

کاربرد بلبرینگ یاتاقان UCP

یکی از پر استفاده ترین یاتاقان در صنایع بزرگ و کوچک، یاتاقان ucp می باشد. در حالت کلی آن را با حرف P نشان می دهند. موارد استفاده آن در بسیاری از ماشین آلات، گیربکس ها، تجهیزات مرتبط با انتقال نیرو و … می باشد. این قطعه در برابر تمامی بارهای شعاعی و محوری تحمل پذیری بالایی داشته و یکی از محبوب ترین نوع یاتاقان در صنایع می باشد.

کاربرد UCF

ساختار فیزیکی آن شبیه به مربع بوده و در چهار گوشه آن سوراخ برای نصب بر روی سطح دیگر قرار گرفته است. یاتاقان های نوع UCFL و UCFC هم از خانواده این قطعه به شمار می آیند. از کاربردهای آن می توان به روان کار کردن انواع ماشین آلات در صنایع اشاره کرد.

بلبرینگ یاتاقان

کاربرد بلبرینگ یاتاقان UCFL

این یاتاقان در بازار به یاتاقان چشمی معروف است و با استفاده از دو پیچ و مهره می توان آن را به سطح مورد نظر نصب کرد. کاربرد آن برای مواقعی می باشد که نیاز به فضای کمی برای نصب داشته باشیم. مناسب برای تحمل بارهای شعاعی و محوری با سرعت مناسب نیز می باشد.

ساختار کلی این تجهیز همانطور که اشاره شد به صورت چهار پیچ می باشد. اما مدل های دیگری نیز در بازار وجود دارند که به نام های UCFL و UCFC می باشند. که این مدل ها همه از UCF الها گرفته اند ولی دارای شکل ظاهری کاملا متفاوتی با بلبرینگ یاتاقان UCF می باشند. بر فرض مثال یاتاقان UCFL به صورت دو پیچ طراحی شده و شکل ظاهری شبیه به چشم دارد و برای تجهیزات و دستگاه هایی استفاده می شود که نیازمند به دو پیچ می باشند و به صورت قطری از دو طرف نیاز به بستن باشد. اما مدل UCFC بر خلاف UCF به طرح دایره ای بوده و از چهار پیچ تشکیل شده است. تمامی تجهیزات تولیدی بر مبنای خاصی طراحی شده اند تا نیاز صنعت را برآورده کنند. اما از مهمترین کاربردهای این قطعه صنعتی می توان به صنایع سیمان سازی، حفاری و تجهیزات سنگ شکن و … اشاره کرد.

بلبرینگ یاتاقان

نکات مهم قبل از خرید بلبرینگ یاتاقان UCF

هر نوع یاتاقانی را که خریداری می کنید اول از همه باید به برند تولید کننده آن توجه داشته باشید. زیرا برندهای محبوب عموما بهترین نوع محصولات را مطابق با استاندارد تولید می کنند. از این رو رندهای نظیر KG، asahi ژاپنی جز معروف ترین ها می باشند و محصولات آنها بازدهی مطلوبی را با خود به همراه دارد. دومین نکته توجه دقیق به اندازه و ابعاد یاتاقان UCF می باشد. بر طبق جدول زیر می توانید اندازه دقیق هر یک از قطعات را در آورده و مطابق با سیستم و دستگاه خود آن را خریداری کنید. حتما در نظر داشته باشید که سری ها 200 به نسبت سری های 300 ارزان تر بوده و طرفداران بیشتری دارد. زیرا بسیاری از صنایع از ابعاد استاندارد سری 200 پیروی می کنند.

غیر از موارد بالا که در کاتالوگ هر محصولی آورده شده است باید به باقی مسائل هم دقت داشته باشید. بر فرض مثال جنس حلقه های یاتاقان، جنس ساچمه های داخلی که در واقع روان کار کردن تجهیزات و تحمل فشار علاوه بر پوسته و بدنه به ساچمه ها هم مربوط می شود. تعداد ساچمه، میزان فضای موجود در بین ساچمه ها، فاصله بین چهار پیچ که بسیار مهم است. زیرا اگرچه برخی از تجهیزات و ماشین آلات با استانداردها و اندازه های هر مدل مطابقت دارد اما محل نصب درستی را برای آن مدل به وجود نمی آورد. در آخر هم باید به حداکثر گشتاور که توسط هر یاتاقان داده می شود توجه ویژه داشته باشید. شما عزیزان برای خرید بهترین مارک بلبرینگ یاتاقان UCF می توانید وارد سایت ما شده و تمامی قطعات را با قیمت استثنایی و ضمانت معتبر خریداری نمایید.

 

 

جهت اطلاعات بیشتر درباره فروش بلبرینگ سوزنی با ما تماس بگیرید و یا به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

جهت دریافت اطلاعات درباره محصولات صنعتی دیگر به وب سایت قطعات صنعتی فیدارگستر مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *