بلبرینگ, یاتاقان

بلبرینگ های موتور الکتریکی

بلبرینگ

تمامی موتورهای الکتریکی اختراع شده در جهان دارای بلبرینگ می باشند. وجود بلبرینگ های موتور الکتریکی موجب روان کار کردن و جلوگیری از سر و صدای آن ها می شود. برای کسب آگاهی بیشتر و آشنایی با این محصول صنعتی با ما در این مقاله همراه باشید.

مقدمه ای در مورد بلبرینگ های موتور الکتریکی:

موتور الکتریکی نوعی ماشین الکتریکی به حساب می آید که جریان برق را به حرکت چرخشی و مکانیکی تبدیل می کند. اگر حالت برعکس اتفاق بیافتد یعنی حرکت مکانیکی به الکتریسیته تبدیل شود، به آن ژنراتور برق می گویند که باز هم نیاز به بلبرینگ در آن احساس می شود.

موتور های الکتریکی اختراع شده معمولا از دو نوع DC و AC بوده و نوع دیگر آن هم یونیورسال می باشد که هر دو نوع را با هم شامل می شود. تمامی این موتور ها دارای ساختمان تقریبا یکسانی هستند و همگی دارای: استاتور، روتور، شفت، سیم پیچ، یاتاقان و … می باشند.

هدف اصلی ما در این مقاله شناخت انواع مختلف بلبرینگ های مورد استفاده در موتور های الکتریکی می باشد و سعی داریم به ترتیب تمامی موارد را به صورت کاملا خلاصه و مفید خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

بلبرینگ های موتور الکتریکی

معرفی انواع بلبرینگ های مورد استفاده در موتور های الکتریکی:

بحث اصلی ما بیشتر موتور های مورد استفاده در صنایع بزرگ همچون: صنایع برق، نفت، گاز، پتروشیمی و … می باشد. اکثر موتور های بکار رفته در تاسیسات برقی و صنعتی شامل: یاتاقان های عناصر نورد یا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می باشند.

در ادامه ی این مطالب قصد داریم انواع مختلف یاتاقان های مورد استفاده در هر موتور به همراه روش های آببندی را توضیح دهیم.

معرفی بلبرینگ و اهمیت آن در صنعت:

موارد کاربرد این قطعه در قسمت هایی می باشد که دو بخش مختلف قرار است به طور مستقیم به یکدیگر متصل شوند. پس این قطعه فشار بسیار زیادی را تحمل خواهد کرد و باید به درستی طراحی و ساخته شود تا توانایی تحمل فشار های محوری و شعاعی را داشته باشد.

ساختمان آن شامل: ساچمه های گرد و توپر به همراه قفسه برای نگهداری ساچمه و دو لایه درونی و بیرونی برای تحمل فشارهای خارجی می باشد.

بلبرینگ های موتور الکتریکی

رولبرینگ چیست و اهمیت آن در صنعت:

از این قطعه مهم و صنعتی بیشتر در هنگام ضربه های محکم و سنگین تر و همچنین تسمه نقاله ها بیشتر استفاده می شود. معمولا از رولبرینگ ها در موتورهای الکتریکی با قدرت حدود 150 اسب بخار و بالاتر نیز استفاده می شود.

رولبرینگ ها قادرند بارهای شعاعی را تا میزان قابل قبولی تحمل کنند، اما توانایی تحمل بارهای محوری را ندارند.

بلبرینگ

یاتاقان پرسی یا مهر و موم شده چیست؟

از این یاتاقان ها در موتور های کوچک تر با قدرت کمتر استفاده می شود. ساختار این بلبرینگ به گونه ای است که از ورود هر گونه آلودگی به قطعه جلوگیری می کند. این یاتاقان ها نیاز به گریس کاری دوباره ندارند و طول عمر آنها محدود است.

در صورت خراب شدن یک قسمت کوچک در آن و یا بروز هرگونه مشکل، قابل استفاده نخواهد بود و باید به سرعت این قطعه را تعویض و جایگزین کنید.

بلبرینگ های موتور الکتریکی

بلبرینگ محافظ یکی از بلبرینگ های مورد استفاده در بلبرینگ های موتور الکتریکی:

این بلبرینگ ها از ورود هر گونه آلودگی به عناصر نورد چه در هنگام نصب در موتور و چه در هنگام کار جلوگیری می کند. سپر ها و شیلد های مورد استفاده در این قطعه به حفظ روغن کاری کمک کرده و مانع از خارج شدن آن از داخل محفظه می شود. ساچمه های موجود در بلبرینگ ها می توانند به خوبی توسط بسته های گریس روغن کاری شوند و قابلیت تحمل فشارهای بالا را نیز دارا می باشند.

بلبرینگ های موتور الکتریکی

یاتاقان باز (open bearing) چیست و نقش و اهمیت آن:

این نوع از بلبرینگ ها هم در موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند که دارای مزایا و معایبی هستند. این قطعه همان طور که از نامش بر می آید از نوع باز می باشد یعنی بدنه آن حفاظ ندارد و باز است یا به نوعی مهر و موم شده نیست.

همین عامل موجب مزیت های زیادی خواهد شد اولا اصطکاک بین دو قطعه را به حداقل ممکن می رساند زیرا فضای کافی برای حرکت ساچمه وجود دارد و ثانیا به راحتی خنک می شود زیرا محافظی در آن وجود ندارد تا از عبور هوا به درون آن جلوگیری کند.

همچنین از مزیت دیگر آن روغن کاری مناسب و راحت آن می باشد زیرا محفظه آن باز بوده و می توان به راحتی تمامی ساچمه ها را روغن کاری کرد. اما این بلبرینگ دارای دو عیب عمده می باشد که یکی ورود آلودگی به درون آن می باشد زیرا حفاظی برای مانع شدن از ورود گرد و غبار و کثیفی برای آن طراحی نشده است و عیب دوم آن هم در روغن کاری می باشد.

زمانی که تمامی قسمت های مختلف قطعه را روغن کاری می کنید محفظه ای برای نگهداری روغن و حفظ کردن آن وجود ندارد و به راحتی روغن از آن خارج خواهد شد و روغن به طور مداوم در درون آن حرکت نخواهد کرد.

درباره بازرگانی بلبرینگ سوزنی فیدارگستر:

بازرگانی بلبرینگ سوزنی فیدارگستر در زمینه های فروش و توزیع انواع محصولات صنعتی در برند های متنوع فعالیت می کند که عبارت است از:

به علاوه باید ذکر کنیم که شرکت فیدارگستر تمامی محصولات صنعتی شرکت خود را با بهترین قیمت ها و کیفیت ها به مشتریان و خریداران عزیز خود ارائه و عرضه می کند.

جهت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی فروش بلبرینگ سوزنی و … با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا به صفحه ی محصولات  وب سایت فیدارگستر مراجعه نمایید تا محصولات صنعتی شرکت ما را به همراه قیمت و همه مشخصات آنان مشاهده نمایید.

جهت دریافت اطلاعات درباره ی محصولات صنعتی دیگر همچون انواع زنجیر صنعتی و کوپلینگ به وب سایت قطعات صنعتی فیدارگستر مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *