بلبرینگ

بلبرینگ های مورد استفاده در دستگاه CNC

بلبرینگ

در این قسمت از مقاله می خواهیم در مورد بلبرینگ های مورد استفاده در دستگاه CNC توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم پس با ما تا اخر این مقاله همراه باشید.

بلبرینگ های مورد استفاده در دستگاه CNC چیست؟

CNC یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنعت به منظور تراشکاری، حکاکی، سوراخ کاری و … بر روی تمامی مواد مختلف می باشد که تمامی اجزای تشکیل دهنده آن تقریبا یکسان است و بلبرینگ هم جز اصلی آن می باشد. این دستگاه CNC پرکاربرد, از سه بخش بسیار اصلی و مهم مکانیکی، برقی و کنترلی تشکیل شده است که هر یک از بخش ها شامل قطعات مختلفی می باشند که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

معرفی انواع بخش های دستگاه CNC:

بخش مکانیکی دستگاه CNC شامل: بدنه اصلی دستگاه با همان شاسی، سرو موتور ها، استپ موتورها، چرخ دنده، تسمه تایم، بال اسکرو، اسپیندل، لینیر گاید و سیستم روانکاری می باشد.

قسمت کنترلی دستگاه شامل: کنترلر اصلی و مرکزی، درایور مربوط به موتورها، نرم افزار کنترلی رابط، سیستم های اندازه گیری، اینورتر برای کنترل موتور می باشد.

بخش قدرت و یا تامین کننده برق هم شامل: انواع فیوزها برای حفاظت دستگاه، تابلو برق، کلید قدرت مغناطیسی یا همان کنتاکتور، انواع رله ها برای فرمان قطع برق، سیم گارد می باشد. تمرکز اصلی ما در این قسمت بر روی بخش مکانیکی و انواع بلبرینگ های مورد نیاز در دستگاه می باشد.

قطعات اصلی دستگاه های سی ان سی چیست؟

قطعات اصلی و مهم این دستگاه سی ان سی که تشکیل دهنده ی آن هستند عبارت است از:

  • بلبرینگ بال اسکرو
  • بال بوشینگ
  • اسپیندل

در ادامه ی این مقاله به توضیح کامل کاربرد ها و ویزگی های هر یک در این دستگاه سی ان سی خواهیم پرداخت.

سیستم حرکت دهنده در دستگاه سی ان سی چگونه است؟

برای این که بتوان حرکت چرخشی حاصل از موتور را به حرکت خطی و مناسب دستگاه CNC تبدیل کرد باید از چرخ دنده های مختلف به همراه تسمه تایم و بال اسکرو استفاده کرد.

بلبرینگ بال اسکرو یکی از مهمترین اختراعات قرن اخیر می باشد که تمامی معایب حاصل از پیچ و مهره ها نظیر ساییدگی و لقی را برطرف کرده است و مهم ترین جز در سیستم حرکتی دستگاه سی ان سی می باشد که حرکت دورانی حاصل از موتور ها را به حرکت یکنواخت و مستقیم تبدیل کرده و کمترین سایش و اصطکاک را نسبت به نوع قدیمی پیچ و مهره در بر دارد.

البته غیر از بلبرینگ بال اسکرو برای سیستم حرکتی به دنده شانه هم نیاز داریم تا بتوانیم حرکت خطی تولید کنیم. مثال بارز دنده شانه شبیه فرمان خودرو می باشد و زمانی که فرمان را در جهت های مختلف به گردش در می آوریم شانه ها به چپ و راست هدایت شده و باعث حرکت کردن چرخ اتومبیل خواهد شد.

بلبرینگ های مورد استفاده در دستگاه CNC

بال بوشینگ و ارتباط آن با بلبرینگ های مورد استفاده در دستگاه CNC:

بال بوشینگ یکی دیگر از قطعات بسیار مهم در CNC ها می باشد که برای ایجاد حرکت طولی در جهت رفت و برگشت استفاده می شود و تنها تفاوت آن با بلبرینگ ها در این است که بلبرینگ در حرکت های چرخشی عمل می کند ولی برینگ خطی در حرکت های طولی به کار می رود. معمولا از بال بوشینگ برای CNC های کم قدرت تر استفاده می شود و هزینه ایجاد آن بسیار کمتر از نصب و راه اندازی لینیر گاید ها می باشد.

بلبرینگ های مورد استفاده در دستگاه CNC

اسپیندل چیست؟

اسپیندل یک دستگاه چرخنده می باشد که تمامی اجزا و محورهای مختلف یک دستگاه CNC به آن اتصال پیدا کرده و می توان تمامی اجزا را با سرعت بالا به گردش درآورد. در حالت تئوری به شفت و تمامی میله هایی که برای انتقال نیرو استفاده می شود، اسپیندل می گویند. ولی در اصل به موتوری که تمامی محور سی ان سی را به گردش در می آورد اسپیندل می گویند.

هر اسپیندل با توجه به قدرت و سرعتی که می تواند ایجاد کند دسته بندی های مختلفی دارد. وظیفه اصلی اسپیندل در CNC برداشتن براده می باشد و هر چه قدر این دستگاه بتواند سرعت بیشتری تولید کند قطعا براده های بیشتری را بیرون خواهد آورد ولی باید به تولید گرمای حاصل از موتور نیز توجه کرد زیرا باعث کاهش عمر دستگاه خواهد شد.

ولی این دستگاه در حالت کلی سرعت مطلوب و بالایی داشته و اصلا نیاز به سرعت خیلی بالا نخواهد داشت و اسپیندل در دسته موتور های AC می باشد که در درون آن بلبرینگ قرار دارد و حرکت نرم و بدون اصطکاک آن به همین دلیل می باشد.

بهتر است بلبرینگ این موتور را به خوبی روغن کاری کرد تا طول عمر دستگاه بالا برود. در واقع تمامی موتورهای مورد استفاده در دستگاه CNC نیازمند بلبرینگ می باشند و هر موتور و دستگاه بلبرینگ خاص خود را می طلبد که می تواند از نوع سوزنی، کف گرد، استوانه ای و … باشد و باید طبق یک برنامه ریزی معین و مشخص روغن کاری شود تا نیاز به تعمیرات کاهش یافته و دچار آسیب دیدگی زود هنگام نشود.

بلبرینگ های مورد استفاده در دستگاه CNC

درباره بازرگانی بلبرینگ سوزنی فیدارگستر:

بازرگانی بلبرینگ سوزنی علاوه بر فروش بلبرینگ سوزنی, سال ها است که در زمینه های زیر مشغول به کار می باشد از جمله:

شما عزیزان برای تهیه انواع محصولات صنعتی می توانید به صفحه ی فروشگاه بلبرینگ سوزنی این وب سایت مراجعه و محصول دلخواه خود را به آسانی خریداری کنید و نیز می توانید به صورت حضوری با مراجعه به شرکت ما تهیه کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره فروش بلبرینگ و محصولات دیگر ما کافی است تا با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا به صفحه محصولات وب سایت ما مراجعه نمایید.

جهت دریافت اطلاعات درباره محصولات صنعتی دیگر اعم از انواع زنجیر صنعتی و … به وب سایت قطعات صنعتی فیدارگستر مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *